ALGEMENE ONDERWERPEN

Een kijkje in de keuken van de grootste datingsites

Geplaatst door de hofdame, 3 oktober 2011.

dating sites

Datingsites claimen over het algemeen groot te zijn, maar wat zijn nu echt grote datingsites? Wat is het verdienmodel en wat is de strategie? Kortom een kijkje in de keuken!

De laatste tien jaar zijn online datingsites behoorlijk in opmars. Internet wordt steeds meer gezien als een goed medium om een potentiële partner te vinden. Een voordeel van Internet is dat je weet dat een persoon met wie je spreekt daadwerkelijk op zoek is, iets wat bij chatprogramma’s of bij een gesprek op straat, maar zeer de vraag is. Een ander groot voordeel is dat er veel profielen zijn, zodat er veel ‘keuze’ is voor een toekomstige partner. Je kunt het grote aantal profielen bovendien filteren op criteria die voor jou belangrijk zijn, zoals leeftijd, opleidingsniveau of rookgedrag.

Het belang van groot zijn

Hoe meer profielen er op een datingsite staan, hoe groter de kans dat je gedroomde partner er tussen zit. De aantrekkingskracht van datingsites met veel leden is daardoor groot voor zoekende mensen. Aangezien datingsites commerciële bedrijven zijn, willen zij allemaal zoveel mogelijk leden hebben. Onder deze leden bevinden zich namelijk betalende leden, waar datingsites het van moeten hebben. Je wordt echter niet zomaar ‘de grootste datingsite’. Om dit te bereiken geven datingsites vaak wel 50% van hun omzet uit aan marketing. Dit betreft hoofdzakelijk advertenties op Internet en televisiereclames. Deze marketing uitgaven zijn het grootst in het eerste kwartaal van het jaar. Rond oud-en-nieuw en Valentijnsdag geven datingsites extra geld uit aan marketing. Mensen die op zoek zijn naar een relatie zijn rond deze feestdagen eerder geneigd om een profiel aan te maken op een datingsite. Deze uitgaven worden allemaal in het eerste kwartaal gemaakt, terwijl de opbrengsten van de betalende leden over langere tijd wordt uitgesmeerd. Veel datingsites zijn in de eerste maanden van het jaar dan ook verlieslatend.

De grootste datingsites van Europa en Nederland

Het is voor datingsites van groot commercieel belang om mensen te laten denken dat zij groot zijn. Ze roepen dan ook graag hoe groot ze zijn en hoeveel leden zij hebben. Feitelijk gezien is de grootste datingsite van Europa het in 2001 opgerichte Franse beursgenoteerde Meetic. Wereldwijd heeft zij tientallen miljoenen leden. Naast deze datingsite zijn ook eDarling (circa 7 miljoen leden) en Parship (circa 5 miljoen leden) grote spelers in Europa. In Nederland is het in 2002 opgerichte relatieplanet.nl (onderdeel van Telegraaf Media Groep) de grootste online datingsite met een totaal van circa 4 miljoen leden in Nederland en België. Europa’s grootste, Meetic, is in Nederland nummer twee en actief met onder andere de volgende websites: lexa.nl, lexamore.nl en match.com. Op lexa.nl wordt een ledenaantal van circa 2 miljoen Nederlandse leden genoemd. Het aantal betalende leden ligt overigens aanzienlijk lager.

Ledenaantallen zeggen niet alles

Meetic is in Nederland dan niet de grootste, zij is wel het meest transparant in haar cijfers. In totaal heeft Meetic per 31 maart 2011 circa 875.000 betalende leden, een stuk lager dan de tientallen miljoenen leden die zij op haar website claimt. Dit verschil komt doordat bij die tientallen miljoenen leden ook de niet betalende leden meegenomen worden. Bovendien wordt er niet gecorrigeerd voor inactieve leden. Het lijkt erop dat elke nieuwe aanmelding erbij wordt geteld, maar dat het ledenaantal nooit neerwaarts wordt bijgesteld. Op deze manier wordt de indruk gewekt dat er meer actieve leden zijn dan er daadwerkelijk zijn. Een betrouwbaardere indicatie van het aantal actieve leden is om te kijken naar het aantal online leden op dit moment. Lexa.nl noemt hierbij het aantal van Meetic als geheel, hetgeen dus grotendeels geen Nederlandse leden zijn. Op deze manier is het mogelijk dat lexa.nl gemiddeld tien keer meer online leden heeft dan relatieplanet.nl, ondanks dat het in Nederland minder leden heeft. Van de andere datingsites zijn de cijfers veel minder bekend. Feit is dat relatieplanet.nl bijvoorbeeld 4 miljoen single leden zegt te hebben. Dit terwijl uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat Nederland maar 2,6 miljoen alleenstaanden tussen de 15 en 65 jaar telt. Hierbij moet nog rekening gehouden worden met het feit dat alleen mensen ouder dan 18 jaar zich in mogen schrijven bij een datingsite, dat alleenstaanden niet samenwonen, maar wel een partner kunnen hebben en dat een aanzienlijk deel van de alleenstaanden Internetdating geen goede manier vinden om aan een partner te komen. De 4 miljoen geclaimde leden en de naar schatting minder dan 2,6 miljoen echte singles liggen wel heel ver uit elkaar.

training manifesting

Een goed idee, die datingsites

Ondanks dat datingsites vaak 50% van de omzet uitgeven aan marketing, zijn de bedrijven over het algemeen goed winstgevend. De overige kosten zijn namelijk relatief beperkt, meestal 20% tot 30% van de omzet. Als de website eenmaal staat heb je relatief weinig kosten aan het onderhoud. De meeste datingsites hebben niet meer dan circa 20 mensen in dienst. Hierdoor zijn winstmarges van 20% tot 30% (voor belasting) niet ongebruikelijk. Het gevolg is dat er veel partijen zijn die ook een stuk van de markt willen veroveren. Het aantal nieuwe toetreders is dan ook hoog. De marketingkosten voor het binnenhalen van nieuwe betalende leden stijgen daardoor. Hierdoor is het te verwachten dat de marketingkosten relatief nog verder zullen stijgen tot boven 50%.

Gespecialiseerde datingsites

De laatste jaren zijn er veel gespecialiseerde datingsites in opkomst. Matchmaking, waarbij zoekcriteria vooraf kunnen worden bepaald en er automatisch matches worden gemaakt is één van de bekendste voorbeelden. Edarling, Parship, Lexamore.nl en Match.com zijn voorbeelden van websites die de mogelijkheid bieden om een persoonlijke test in te vullen om vast te stellen welke profielen in hun ledenbestand te koppelen zijn aan jouw wensen en eigenschappen. Daarnaast is er een sterke opkomst van datingsites voor specifieke doelgroepen zoals hoger opgeleiden, homoseksuelen of mensen binnen bepaalde leeftijdscategorieën. Cijfers over hoe groot deze markt is zijn onbetrouwbaar, maar bij Meetic is het aantal betalende leden in Matchmaking in maart 2011 nog altijd 5 à 6 keer lager dan in het traditionele datingsegment. Het Matchmaking gedeelte groeit wel snel en de concurrentie in gespecialiseerde datingsites neemt sterk toe.

Door: Ilka van der Poel



Reageer op dit artikel