ALGEMENE ONDERWERPEN

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo populair?

Geplaatst door de hofdame, 11 januari 2012.

sexy
lingerie

Vrouwen die nog geen partner hebben of in een prille relatie zitten, houden van sexy lingerie, vrouwen in een stabiele relatie willen in de eerste plaats dat hun ondergoed comfortabel zit. Het klinkt logisch, maar voor het eerst is het wetenschappelijk bewezen.

Waarom kopen vrouwen lingerie? Aan die vraag heeft Julie Daems (22) van de Universiteit Gent een wetenschappelijk onderzoek gewijd. Daems, master in de Communicatiewetenschappen, ondervroeg meer dan vijfhonderd vrouwen. ‘Er is al heel wat onderzoek gebeurd naar welke lingerie vrouwen kopen, maar nog nooit is de vraag gesteld waarom ze dat doen. Is het om mannen te verleiden? Geeft mooie lingerie hen een gevoel van macht of willen ze vooral dat hun ondergoed makkelijk zit?

Wat blijkt: tachtig procent van de vrouwen hecht veel tot heel veel belang aan lingerie. Bijna zeven op de tien vrouwen geven jaarlijks tussen 50 en 250 euro uit aan ondergoed. Singles of vrouwen die een prille relatie hebben, kiezen voor sexy ondergoed. Vrouwen die al langer met een man samen zijn, willen vooral dat hun ondergoed gemakkelijk zit.

Zwart en rood

'Dat heeft te maken met de zogenaamde evolutionaire psychologie’, legt Daems uit. ‘Jonge vrouwen zullen sexy lingerie gebruiken om hun partner te verleiden. Vrouwen die een relatie hebben, hoeven zogezegd niet meer te verleiden.’ Zwart en rood worden overigens als de verleidelijkste kleuren gezien, huidskleurlingerie is helemaal fout.

'Het lijkt logisch, maar tot nog toe was het niet echt aangetoond’, zegt professor Gino Verleye, die het onderzoek heeft begeleid. ‘Nu hebben wij eindelijk cijfers.’

Relatiedeskundige Rika Ponnet is niet verrast. ‘Vrouwen die een partner hebben, trekken sneller een Sloggi en een sportbeha aan. Het geldt trouwens ook omgekeerd. Mannen met een vaste relatie hechten ook minder belang aan hun kledij. Nochtans is het goed voor een relatie om af en toe verrassend uit de hoek te komen.’

Het volledige onderzoek is hier te bekijken.

Bron: www.nieuwsblad.be



Reageer op dit artikel